Ger Doornik – Pracht
Toen Ger Doornink in Tokio een meisje met zowel Amerikaanse als Japanse fysionomie voor zijn camera kreeg, wist hij niet wat hij meemaakte. Waar oost en west samenkwamen in het gelaat van het model, kwam de kunstenaar thuis. Tegenwoordig creëert Doornink monumentale schilderijen van vrouwelijk schoon. De portretten van anderhalf bij twee meter zijn niet voor niets zo groot.
Ger Doornink: “Wanneer een schilderij boven de honderdvijfentwintig centimeter komt, krijgen de hoofden een monumentale uitstraling. Het gezicht is hierdoor groter dan het merendeel van ons lijf, en dat geeft een bijzondere ervaring.”
De kunstenaar begon zijn carrière in de mode- en reclamewereld. De foto’s van Doornink prijkten onder meer op de covers van de Avant Garde en Italiaanse modebladen. “Voor mijn werk portretteerde ik een vriendin. Deze foto van haar gezicht hing vervolgens zes meter uitvergroot in een warenhuis. Ik wist niet wat ik meemaakte toen ik dat zag, die impact was zo groot. Dat was voor mij de omslag, nu ben ik totaal verknocht aan hoofden.” En dat zijn wij samen met Ger en hebben dan ook vol trots het werk ‘Pracht’ centraal bij ons in de theaterzaal hangen. Je weet niet wat je meemaakt bij binnenkomst. Zo mooi!
Naast Japanse meesters dienen ook Hollandse grootheden zoals Rembrandt als inspiratiebron. “Ik woon bijna naast het Rijksmuseum. Als ik niet meer weet hoe ik verder moet met een schilderij, loop ik daar even naar binnen, ga ik voor een Rembrandt staan en dan kan ik weer twee maanden vooruit. De oud-Hollandse schilder is het vertrekpunt van al mijn schilderijen. Ik heb een enorm ontzag voor hem. Het creëren van licht en donker in zijn werken, daar was hij destijds al geniaal in. Zijn techniek is werkelijk magistraal.”